Snow

2.14.2010

Rancang Kewangan Kita




Dahulu saya belajar dalam ruang lingkup kewangan dan kini kerjaya saya masih berlegar di sekitar itu..Pengurusan dan Kewangan..Tetapi ilmu itu tidak pernah membuatkan diri cukup malah semakin jahil..terasa rakus untuk terus mencari dan menggali sedalam mungkin petroleum ilmu kewangan itu. Lebih-lebih lagi berkaitan ilmu kewangan islam.Saya masih teraba-raba dalam kegelapan pentas dunia kewangan. Saya tidak pernah memikirkan secara serius tentang hutang, tabungan, pelaburan, takaful, sehinggalah saya dipertemukan dengan sebuah buku " Ke Mana Wang Anda" hasil tulisan Ketua Perunding di Hijrah Wealth Management Sdn. Bhd.

Harta merupakan antara perkara asas dalam kehidupan seorang manusia. Tiada harta maka agenda kehidupan yakni untuk beribadah padaNya dalam ibadah khusus dan umum akan tergendala. Tetapi perlu diingat manusia sebagai pemegang amanah dan Allah sebagai pemilik harta yang mutlak. Berperanan sebagai pemegang amanah menuntut kita supaya berjimat cermat dalam menguruskan kewangan dan tidak kikir dan kedekut dalam perbelanjaan. Soal rezeki sudah Allah janjikan dan tetapkan buat semua hambaNya cuma terpulang pada kita untuk berikhtiar seterusnya bertawakal padaNya.


Suka saya segar bugarkan minda dengan persoalan begini, bagi yang sudah bekerja tanyakan kembali..bagaimana dengan pinjaman kewangan kita (PTPTN dan MaRA)? Sudah selesaikah? dalam proses membayar atau langsung tidak pernah membayar? Bagaimana pula dengan simpanan akan datang? Ada bentuk tabungan yang terkumpul? Gaji bulanan adakah semuanya dibelanjakan atau masih ada digunakan untuk bayaran takaful bulanan?

Bagi yang masih di bangku pengajian, ada sedikit tips berguna untuk anda:

1. Tabungkan 20% yang diterima pada awal duit PTPTN atau MARA pada awal setiap semester
2. Beli polisi takaful untuk memberi perlindungan sekiranya terjadi kemalangan pada diri
3. Guna hanya kad prabayar (topup)
4. Elakkan daripada makan luar yang berlebihan terutama di awal kemasukan duit pada awal semester
5. Sesekali makan roti untuk menjimatkan wang
6. Untuk riadah elakkan daripada bermain bowling tetapi lebihkan pada berjoging dan bermain badminton bersama sahabat-sahabat
7. Amalkan berpuasa sunat, sekurang-kurangnya 3 hari dalam sebulan
8. Buka akaun yang berasingan untuk tabungan dan tidak menggunakan kad ATM
9. Bagi yang mempunyai kebolehan bercakap dan mempengaruhi bolehlah menjadi wakil takaful semasa 'semester break'

Andai kita masih dihimpit hutang dan tidak membayarnya atau kita masih boros dalam penggunaan duit yang tidak sepatutnya, inilah masa kita bertaubat dengan dosa kewangan. Caranya masih sama dengan bertaubat dari dosa-dosa yang lain.. SEDAR, TAUBAT, MENYESAL, JANGAN ULANGI LAGI.. inilah masa kita bermuhasabah dan merancang kewangan kita. Tuliskan dalam buku catatan khas aliran keluar duit walaupun hanya 50 sen supaya kita nampak aliran tunai yang mana yang boleh kita kurangkan bagi perbelanjaan hari seterusnya..Cubalah merancang kewangan kalian dengan lebih sistematik untuk kepentingan akan datang.

Sumber rujukan: buku Ke Mana Wang Anda karangan Hajah Rohani Datuk Haji Mohd Shahir terbitan Galeri Ilmu

No comments:

Post a Comment

Komen bernas pengunjung


Related Posts with Thumbnails