Snow

11.21.2010

Indahnya Hidup Menuju Kejayaan



Menjelang pagi yang nyaman, sekitar jam 7.30 pagi, ketika sang suria baru menampakkan wajahnya. Kita bangun mengerjakan solat Dhuha. Dalam pada solat itu, kita minta dimudahkan urusan, kelancaran serta limpahan rezeki. Selesai Dhuha, air muka kebahagiaan kembali menyirami wajah. Kita berasa bahagia lantas bersiap menuju ke tempat kerja.

Beberapa jam kemudian, Zohor pula tiba. Azan berkemundang di setiap ceruk kota. Matahari mula bergerak perlahan-lahan di atas kepala. Hiruk pikuk kota dirasa. Tubuh terasa letih sesudah setengah hari memerah keringat dan otak. "Marilah menuju kejayaan, marilah menuju kemenangan". Ya itulah waktu yang paling tepat untuk menstabilkan semula emosi.

Dirikanlah Solat Zuhur. Lupakan segala masalah yang bersarang di fikiran untuk seketika. Lepaskan beban hidup buat sementara waktu. Biarkan yang datang hanya kebahagiaan yang menyelimuti jiwa. Berwuduklah. Rasakan sentuhan air-air yang sejuk yang menyegarkan. Nikmatilah!

Asar pula menjengah tiba. Sebelum kembali ke teratak usai selesai bekerja, sekali lagi kita dipanggil. Dipanggil untuk menuju kejayaan. Menuju kebahagiaan. Selajur itu, tubuh mula bersegera. Ya, bersegera dengan izinNya jua untuk menyahut panggilan itu. Sekali lagi tika air itu diusapkan ke muka, dingin serta menenangkan yang menjengah tiba. Masalah menjadi ringan, adakala lupa seketika.

Maghrib dan Isya, tika mentari mula menyembunyikan sinarnya. Ia datang sebagai ruang masa untuk mengadu kepada pencipta. Saat Rabiatul Adawiyah, wali Allah itu diseksa dengan kejam semasa menjadi hamba, malamlah saat terbaik untuk mengadu segala hajatNya. Seluruh jiwa dan jasad mengadu dan minta yang terbaik.

"Tuhan, aku tidak tahu apa yang terbaik yang Kau tetapkan padaku. Perjelaskan laluanku, bimbinglah langkahku, tunjuki jalan yang terbaik untukku".

Indahnya bersamaMu, mencari ruang untuk bersamaMu walau seketika, Kau ketuk hatiku, Kau beri kegembiraan dan bahagia dalam hidupku selalu. Ya, selalu.. walau ku tidak selalu bersamaMu. Terima kasih ya Allah





No comments:

Post a Comment

Komen bernas pengunjung

Related Posts with Thumbnails