Snow

4.24.2011

Mencari Ketenangan yang Sebenar

Kami sedang makan ketika itu. Seakan seperti sebuah keluarga yang berkumpul dengan cerita yang pelbagai. Tiba-tiba seorang yang berusia lebih beberapa tahun daripada saya mengajukan soalan. “Bagaimana kerja setakat ini?” Saya diam seketika, menelan saki-baki kunyahan makanan yang masih di dalam mulut. Tidak terkejut mendengar soalan yang hampir sama setiap hari. Saya balas dengan senyuman dahulu, menunjukkan saya senang dengan persoalan itu, “Alhamdulillah, akak. Saya suka suasana di sini,” ringkas jawapan balas saya.

Semua manusia mencari ketenangan dalam hari-hari mereka. Ketenangan zahir dan batin. Melihat orang lain beroleh pekerjaan yang memberikan pendapatan lumayan, naik pangkat dan menerima bonus, ada rumah dan kereta yang megah menjalar di jalan raya, apatah lagi merancang berkahwin pada umur yang muda, malah mempunyai perancangan untuk melancong juga! Kita terasa seakan mereka beroleh kegembiraan dan ketenangan dalam hidup khususnya soal pekerjaan mereka, boleh buat apa sahaja! Begitukah kebahagiaan dan ketenangan? Apakah maksud ketenangan yang sebenar? Bolehkah diganti dengan emas yang nilainya saban hari semakin meningkat? 

"Ya Allah, aku memohon daripada-Mu jiwa yang tenang, yang beriman dengan pertemuan dengan-Mu, redha dengan ketentuan-Mu, dan berasa cukup dengan pemberian-Mu."

2 comments:

  1. salam...
    hmm...cter yg menarik tp xde pghujung...
    sambung please....:>

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam

    Terima kasih kerana membaca cerita pendek ini. Haha. Tak sangka ada pula permintaan ;p

    ReplyDelete

Komen bernas pengunjung


Related Posts with Thumbnails