Snow

10.26.2011

Alkisah... Apabila Terkenang Kisah Pada Masa Dahulu...

Kelibat bos itu diperhati teliti. Pantang kasut tumit tinggi itu berdetak detuk, pasti dada berombak deras. Dan serentak itu muka yang pucat seribu tertunduk (Sebenarnya sengaja dibuat-buat tertunduk). Hanya ekor mata memerhati dari sisi, kelibat itu menghala ke arah mana.

Seminggu kebelakangan, hati dia sentiasa dirundung hiba. Membiarkan segala kisah yang berlaku selama seminggu itu bermain ligat di kotak ingatan. Membiarkan sepasang mata itu terkatup lantas membiarkan cecair bening itu mengalir. Biarkan. Asal hati terasa sedikit lega.

Seminggu itu juga seakan dunia dan segala isinya tidak menyebelahi dia. Segala yang dilakukan dengan berhati-hati dan teliti, semua dipertikai. Salah sama sekali. Dimarahi oleh bos di hadapan rakan-rakan yang lain, ditambah dengan sindiran kerana dia dilihat pelik berjubah dan bertudung litup menutup dada. Ah, salahkah seorang Muslimah bekerja dengan majoritinya orang cina? Haruskah dia terus menukar imej lalu berpakaian skirt seperti mereka?

Hati dia terus menagih janji. Janji selepas kesusahan itu pasti di hujungnya kesenangan. Ya, dia benar-benar pasti itu akan berlaku.

No comments:

Post a Comment

Komen bernas pengunjung

Related Posts with Thumbnails