Snow

7.20.2009

Kerja Oh Kerja




Bismillahirrohmanirrohim...


Assalamualaikum wbth..


Kehidupan aku berjalan seperti biasa.. mengharungi saat-saat hari depan yang sentiasa mendebarkan. Jam 7.50 pagi sudah sampai ke pejabat dengan menaiki buroqku yang setia itu. Sesampai sahaja di meja, terus di on butang computer. Seperti biasa blog dan yahoo menjadi sajian pagiku.. dalam setengah jam aku menatap benda alah itu. Selepas itu aku memerhati..memerhati gelagat rakan-rakan sekerjaku yang pelbagai. Memang itu yang biasa aku lakukan. Melihat dan mentafsir manusia.. Bosan barangkali. Kerja aku tidak sebanyak mana. Kata Puan Azrina, baru masuk kerja, kerja memang tidak banyak mana pun..


Memang sudah kujangka tahap keboringan mesti berterusan di minggu kedua ini. buku “Tokoh-Tokoh Gerakan Islam Abad Moden” sentiasa tersemat dalam beg coklat kesayanganku itu (coklat warna kegemaranku), buat pengisian di waktu-waktu yang takut dibuang begitu sahaja. Mungkin sedikit perkongsian kali ini…


Syeikh Ahmad Yassin seorang tokoh yang menubuhkan HAMAS di Palestin. Sebelum berkenalan lebih jauh dengan tokoh dan perjuangannya, HAMAS dalam bahasa Arab di sebut Harakatul Muqawwamatil Islamiyah dan bahasa Melayunya disebut Pergerakan Kebangkitan Islam. Ia diasaskan pada Disember 1987.


Syekih Ahmad Yassin merupakan seorang yang aktif bersukan dan cemerlang dalam pelajaran. Beliau tercedera dan lumpuh kaki apabila terjatuh ketika beriadah. Ketika itu umurnya muda lagi. Beliau sempat belajar sampai ke peringkat university tetapi tidak sempat menghabiskan pembelajaran kerana dihantar pulang ke Gaza oleh pihak berkuasa Mesir kerana penglibatannya dengan Ikhwanul Muslimin. Walau pun begitu, balik sahaja ke Gaza, beliau bertinadak seperi singa di rimba, berani meluaskan pengaruh Islam dengan berperanan sebagai guru dan khatib di Masjid Ghaza.


Memang lumrah seorang pejuang, pasti ada yang memusuhi. Cubaan untuk membunuhnya tidak pernah berhenti. Sehinggalah tanggal 22 MAC 2004, jasad dan hati yang mulia itu gugur menyembah bumi melalui serangan peluru berpandu yang dilancar dari helicopter tentera Israel.. Walau jasad itu telah meninggalkan dunia, tetapi semangat perjuangannya terus mekar digalas oleh para pejuang hasil ddikan semangat yang ditunjukkan oleh beliau.
P/S: Teringat HAMAS, teringat lagu Merah Saga, dan fikiranku terus melayang ke Perlis…Rindunya..

No comments:

Post a Comment

Komen bernas pengunjung

Related Posts with Thumbnails