Snow

11.10.2009

Sesudah Kesusahan Pasti Ada Kesenangan

Bismillahirrohmannirohim..
Assalamualaikum wbth..

Kita merancang tetapi Allah yang menentukan. Begitu ketetapan Allah dalam kehidupan. Manusia tidak betah hanya menyerahkan 100 peratus melalui doa tanpa usaha. Atau hanya berusaha tetapi lupa memohon dan berserah pada Dia.

Umat islam disuruh berikthiar tetapi yang menentukan masa depan adalah Allah. Selepas berikhtiar, merancang dan berusaha sehabis baik maka umat islam disuruh berserah pada Allah. Inilah dinamakan tawakal.

Walaubagaimanapun, perancangan perlu rapi, usaha perlu bersungguh sebelum tawakal pada Allah. Lihat sahaja peribadi baginda Rasulullah S.A.W yang amat mementingkan perancangan rapi sebelum melakukan sesuatu pekerjaan. Misalnya, sebaik tiba di Madinah, baginda segera membina masjid bersama sahabat. Fungsinya sebagai tempat beribadat, bermesyuarat, tempat pertemuan seluruh umat islam selain menyatukan kaum Muhajirin dan Ansar.

Baginda turut mengadakan perjanjian dengan kaum Yahudi dengan meletakkan dasar perundangan dalam kota Madinah supaya golongan bukan islam ini tahu hak dan kedudukan mereka dalam masyarakat berbilang kaum itu.

Sama juga halnya yang berlaku pada malam hijrahnya Rasulullah dan pertemuan usrah di rumah Al-Arqam bin Abi Al-Arqam bersama umat islam yang baru memeluk islam..Semuanya, berlaku di atas perancangan rapi Rasulullah S.A.W dan berdasarkan petunjuk Allah kepada baginda.

Begitu, yang dianjurkan dalam islam. Islam bukan mengajar umatnya berfikir membuta tuli atau tawakal tanpa berusaha terlebih dahulu (berserah sepenuhnya pada Allah tanpa ada usaha). Tetapi islam mengajar manusia memerhati, mempelajari dengan teliti terutama perkara yang melibatkan hak agama, harta, keturunan, nyawa dan sebagainya.

Usaha tanpa tawakal sombong, tawakal tanpa usaha sia-sia. Di hadapan kita terhampar kejayaan, Cuma masih terhijab dek kejayaan yang sekadar angan-angan Mat Jenin atau gian belajar sehingga terabai tawakal dan redha pada Penentu segalanya

No comments:

Post a Comment

Komen bernas pengunjung

Related Posts with Thumbnails